top of page
Geïllustreerde kaart
Visievorming digitale geletterdheid

Visievorming digitale geletterdheid

Een succesvol beleid en soepele uitvoering voor digitale geletterdheid begint met een visie.

Sdigbo helpt basisscholen bij visievorming digitale geletterdheid voor een goed beleid. Dit doen we met het visiespel dat is ontwikkeld door het SLO.
 

Dit kunnen we voor uw school betekenen:

  • Wij begeleiden het inhoudelijke proces van visievorming.

  • We zorgen voor betrokkenheid van alle deelnemers in een productieve sfeer.

  • Wij documenteren de uitkomsten van de verschillende stappen.

  • Wij zetten de beschouwingen op papier en werken de visie schriftelijk voor u uit. 

  • We brengen de niet aanwezige deelnemers op de hoogte.

Leid uw school naar een succesvolle integratie van digitale geletterdheid.​

Uw school gaat actief aan de slag met digitale geletterdheid en wij zorgen ervoor dat deze stappen worden vastgelegd in een visie. Hiermee maakt u een concrete en belangrijke stap; namelijk inventariseren hoe uw schoolteam de integratie van digitale geletterdheid voor zich ziet. Want uiteindelijk zijn zij diegenen die hiermee aan de slag gaan.

Wij zorgen ervoor dat alle stemmen worden gehoord en voor een deskundige begeleiding zodat er een schoolbrede visie ontstaat voor digitale geletterdheid. 

Spreekt u deze aanpak aan? Laten met elkaar in contact komen om uw wensen en mogelijkheden te verhelderen. 

Aanvraag contact visievorming

Digitaal is net als lijm, goed gehecht werkt het eeuwig, slecht aangebracht plakt het overal.

  • Hoe werken we samen?
    Een goede eerste stap is om met elkaar kennis te maken telefonisch of te videobellen. Het is slim om het proces van visievorming door een onafhankelijk iemand te laten begeleiden. Iemand die zonder oordeel of kennis van voorafgaande schoolperikelen dit proces van visievorming in goede wegen kan leiden en kan begeleiden.
  • Wat is het visiespel?
    Het SLO heeft het visiespel voor digitale geletterdheid ontworpen. Dit jaar zijn er al regelmatig masterclassen gegeven door het SLO waar in de uitleg en het doel en de werkvormen zijn toegelicht. Uiteraard hebben wij deze masterclass gevolgd en zijn enthousiast over de democratische vorm van het spel. ​ Precies het instrument waardoor scholen op een speelse en serieuze wijze worden uitgedaagd om met het thema aan de slag te gaan. De basis voor het visiespel digitale geletterdheid is het curriculair spinnenweb. De draden van het spinnenweb verwijzen naar de negen onderdelen van het leerplan/curriculum die elk een vraag over het (plannen van) onderwijs in digitale geletterdheid betreffen. Nog even kort de negen onderdelen van het leerplan/curriculum: 1. Doelen: waartoe leren kinderen? 2. Inhoud: waarover gaat het leren van kinderen? 3. Speel- en leeractiviteiten: hoe laat je kinderen spelen en leren? 4. De rol van de leerkracht: hoe begeleid je het spelen en leren van kinderen? 5. Bronnen en materialen: waarmee laat je kinderen spelen en leren? 6. Groeperingsvorm: met wie spelen en leren kinderen? 7. Speel- en leeromgeving: hoe ziet de speel- en leeromgeving van kinderen er uit? 8. Tijd: hoe verdeel je de tijd bij het spelen en leren van kinderen? 9. Observeren & evalueren: hoe volg je de ontwikkeling van kinderen?
  • Hoe wordt het visiespel gespeeld?
    Het spel bevat meerdere werkvormen die telkens aan de deelnemers worden toegelicht. Het is zinvol om minimaal 4 tot maximaal 18 deelnemers uit te nodigen. Uiteraard is uw team vele malen groter en is het belangrijk dat er elke stem ook gehoord wordt, daarop kunnen meerdere groepen worden gemaakt. Afhankelijk hoe groot een schoolteam is moeten er ook meerdere sessie achter elkaar, per groep worden ingepland. De mogelijkheden bespreekt u het beste met Maya Schmuki: maya@sdigbo.nl. Sdigbo komt telkens met twee personen naar uw school, een begeleider en een observator. Bij Sdigbo werken coaches en trainers die op een professionele manier het proces van visievorming begeleiden.
  • Wat zijn de kosten?
    Houd u dat in uw achterhoofd bij het vormen van een visie met het hele team. Hoe meer mensen, hoe meer smaken. Maar mede door de coachende hand van de spelleider zal er voldoende ruimte en aandacht zijn om dit in goede wegen te leiden. ​ Heeft u een relatief klein schoolteam van 30 mensen, dan is het slim om op een studiedag minimaal 4 uur in te ruimen voor het eerste deel van de visievorming en nog eens 4 uur in te ruimen voor het tweede deel van de visievorming. ​ Bestaat uw school uit heel veel leden dan kan het slim zijn om een taskforce van teamleden samen te stellen die het spel spelen. Maar ook hiervoor kunt u het beste eerst met Maya overleggen. Want het is wel de bedoeling dat alle teamleden wel hun eigen stem over digitale geletterdheid kunnen laten horen. ​ Wij willen u alvast een indicatie geven over ons tarief. Echter is de prijs afhankelijk van de hoeveelheid teamleden en het aantal sessies. Maar zodat u zelf een inschatting krijgt: Het begeleiden van een team van 30 mensen, 2 dagdelen van 4 uur, het documenteren van de stappen en het uitwerken naar het visiedocument, vragen wij een tarief van 950 euro, excl. btw.
  • Wat is jullie werkgebied?
    Sdigbo is gevestigd in Amsterdam en helpt basisscholen door het hele land met het starten van een visie over digitale geletterdheid.

Sdigbo verbindt digitale kennis en het onderwijs

Onze deskundigheid omvat alles wat met ICT, mediawijsheid en digitale vaardigheden in het basisonderwijs te maken heeft. Wij streven naar een gezonde digitale toekomst. Om dit te bereiken willen we kinderen al van jongs af aan leren hoe ze digitaal mentaal sterk(er) kunnen worden. Scholen en onderwijzers hebben daarin een belangrijke rol maar zien er vaak ook tegenop om te starten met een nieuw domein. Om uitval of misgenoegen te voorkomen is het belangrijk dat dit proces goed wordt begeleid.

 

Wij bieden deze steun, adviseren op het gebied van digitale ontwikkelingen en helpen uw schoolteam digitale geletterdheid succesvol te integreren in het kerncurriculum. 

bottom of page